Často kladené otázky

Dodáváme prsní implantáty MENTOR®

Na nejčastější a aktuální otázky jsme pro Vás připravili odpovědi. Případně své otázky můžete poslat přímo na vybraného lékaře. Nalézt jej můžete v části Vybrat si svého lékaře.

Doživotní záruka na prsní implantát. Co přesně znamená?

Možná jste se již setkali s formulací „doživotní záruka na implantát“ – pozor, někdy může být obsah vykládán mylně. V někom může tento termín vzbudit dojem, že výrobce zaručuje, že implantát vydrží v těle za všech okolností v dokonalém stavu po celý život pacientky. Správný význam tohoto sdělení je však jiný. Výrobce tímto deklaruje bezplatnou výměnu implantátu v případě jeho prokázaného prasknutí, pacientka v takovém případě nemusí platit za nový implantát, tento náklad nese výrobce. Každý výrobce pak má své vlastní záruční podmínky, proto je dobré se o záruční podmínky zajímat již na konzultaci.

Jak je to s výměnou prsních implantátů?

Operace prsou často nebývá jednorázovou záležitostí. K výměně implantátů může dojít z různých důvodů. Ženy často podstupují výměnu implantátů z estetických důvodů, kdy například v důsledku změn váhy (těhotenství, hubnutí) anebo v důsledku přirozeného ochabnutí svalů došlo v řádu mnoha let k poklesu prsou. Někdy je však výměna implantátů nutná ze zdravotních důvodů, kdy může dojít k pooperačním komplikacím (např. kapsulární kontraktuře, kdy je prs bolestivý a tuhý na dotek), výměna je nutná také v případě ruptury implantátu. Výměna z preventivních důvodů je nutná u straších typů implantátů. V případě, že byste zaznamenala jakýkoli zdravotní problém s  prsy jakkoli dlouho po zákroku nebo měla podezření, že není něco v pořádku, obraťte se prosím na svého plastického chirurga, který na základě vyšetření zjistí skutečný stav a pomůže vám problém řešit.

Jak správně pečovat o prsa po augmentaci

Veškeré informace k péči o prsa těsně po zákroku obdržíte od ošetřujícího lékaře při propuštění z hospitalizace. Podstatný je fyzický klid, poctivé nošení kompresního prádla a správná péče o jizvičky. Během 8 týdenní rekonvalescence vás pak obvykle čekají 2 kontroly u plastického chirurga. V případě komplikací je nutné vyhledat lékaře hned. Z dlouhodobějšího pohledu je pak zásadní dodržování pravidelných preventivních kontrol. S kalendářem doporučených kontrol vás seznámí váš ošetřující lékař, tyto kontroly zahrnují jak preventivní kontroly u plastického chirurga (obvykle jednou za rok až dva), tak např. sono vyšetření (nebo vyšetření jinými zobrazovacími metodami) – cca jednou ročně. Nezapomeňte při lékařských vyšetřeních, zejména typu mamograf, sono prsou apod. předem upozornit, že máte prsní implantáty.

Breast Implant Illness

„Nemoc prsních implantátů“ (Breast Implant Illness, zkráceně BII) označuje popis širokého spektra příznaků a symptomů, u kterých se zvažuje potenciální souvislost s prsními implantáty. Již několik let je BII předmětem lékařského zkoumání, vědecké studie doposud neprokázaly, že by prsní implantáty plněné silikonovým gelem způsobovaly systémové onemocnění.

Problémem je, že příznaky, které jsou s BII spojovány se v populaci vyskytují poměrně často a mohou být způsobeny jiným faktorem. Rozsah symptomů popisovaných pacienty je široký - mohou zahrnovat například únavu, mozkovou mlhu, bolesti kloubů a svalů. Mnohé z těchto příznaků však provází jiné běžné stavy jako je perimenopauza, menopauza a stárnutí. Některé symptomy pak mohou souviset s jinými diagnózami – například Long Covidem nebo fibromyalgií.

Obavy žen z bezpečnosti prsních implantátů jsou pak umocněné tím, že hlavním zdrojem informací o BII jsou různá fóra a sociální sítě, které zveřejňují vědecky nepodložené informace, používají alarmující terminologii a šíří dezinformace. To může vést ke strachu a emočně podmíněnému rozhodnutí žen nechat si vyjmout implantáty. Je však důležité zmínit fakt, že z hlediska dozoru bezpečnosti jsou prsní implantáty jedny z nejpodrobněji a nejdlouhodoběji prověřovaných zdravotnických prostředků.

Celý článek o BII si můžete přečíst zde

Bia - ALCL

V souvislosti s augmentací prsními implantáty se můžete setkat s termínem Bia-ALCL. Jedná se o označení vzácného typu lymfomu, který byl dosud diagnostikován u méně než 1% žen s prsními implantáty. Zdravotnické organizace na celém světě uvádějí, že výskyt Bia-ALCL není běžný. V případě obtíží je však důležité kontrolu u lékaře neodkládat, důležitá je včasná diagnostika a zahájení léčby.

Pokud chcete zjistit, jak se tento vzácný typ lymfomu projevuje, jaká je prevence či léčba, přečtěte si celý článek věnovaný tomuto tématu.

Článek o Bia- ALCL si můžete přečíst zde